Voor mijn collega's heb ik een masterclass leren zichtbaar maken gegeven.
Tijdens de schooldagen hebben de drie woorden 'leren zichtbaar maken' een nieuwe dimensie gekregen. Normaal geef ik mijn les met leerdoelen, een PowerPoint, een uitleg met als doel een opdracht maken. Aan het einde van een periode sluit ik het af met een formatieve of summatieve beoordeling.
Leren zichtbaar maken in het kort
Met het leren zichtbaar maken ben ik continu bezig met het horen en zien van de kennis van studenten. Voordat ik start met mijn leerdoelen wil ik horen en zien wat mijn studenten al weten over een thema. Ik wil het werkgeheugen van de student aanzetten, ze activeren en uitdagen. Bijvoorbeeld ook met de vraag: wat wil je leren over ... thema?
Door het leren zichtbaar te maken ben ik tijdens de les voortdurend bezig om te kijken waar studenten staan. Mijn uitleg is niet 1 richtingsverkeer naar de student, maar ik stel vragen om terug te krijgen of ze het snappen.
Wil je meer informatie, er is een boek 'Leren zichtbaar maken' van J. Hattie.
In de masterclass laat ik werkvormen zien en ervaren die goed passen bij het leren zichtbaar maken.
Reactie plaatsen
Reacties